Monday, November 22, 2010

eh.. sayangnya mereka!


-ukhwah ibarat tasbih-

Bismillahirrahmaanirrahim


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.


Alhamdulillahi rabbil a’lamin. Nikmat terbesar terasa, nikmat islam.. hmmm.. tiba-tiba teringat ‘mereka’ di Sarawak. Aduhh.. Agak-agak sape ye? Haa.. mereka itu keluarga angkat saya. Setahun bersilaturrahim dengan mereka di Bintulu, bermula daripada semester pertama sehingga semester kedua (pertengahan 2008 – pertengahan 2009). Hai.. sudah lama tak jenguk-jenguk. ^^

Perkongsian kali ini saya benar-benar ingin berkongsi. Oh, apa ayat ni? Naqib usrah saya di UPMKB ada kata, “tak kenal maka ta…..aruf”. Jadi mahu berkenalan dengan keluarga kedua saya? Mari bersama saya. Aiwa! Insyaallah.


FIRST GEAR


Sebelum saya di Sime Darby Plantation Academy, saya telah study di Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu. Diringkaskan muqaddimah, suatu hari saya ke LCCT (Air Asia) untuk penerbangan pertama ke Bintulu. Secara tidak sengaja telah berkenalan dengan seorang wanita yang confirm perempuan! (yeke tak sengaja?, macam sudah diatur). Dia bukanlah wanita muda yang tidak berpunya, tetapi sudah ada anak.. bahkan mempunyai beberapa cucu. Melepas? Err.. tidak sama sekali.

Namanya Puan Hasni, dia sudah separuh umur. Mempunyai perwatakan yang baik dan peramah orangnya. Sempat juga kami berkenalan walaupun sedang sesak berbaris untuk check in. Barang-barang yang dibawa wanita itu sangat banyak. Hairan.. mampukah angkut semua? Hand carry pula tu! Kebetulan semua bagasi saya sudah masuk ke kargo, so saya offer tolong angkatkan beg dia. (cehhh.. nak beritahu juga ke?).

Segalanya cantik susunan perancangan ALLAH.. entah macam mana, mak cik tu pula yang ‘angkat’ saya. Dia ambil saya menjadi anak angkatnya. Wah3

Apabila tiba di airport Bintulu, kami bertukar nombor telefon. Katanya dia mahu memperkenalkan saya kepada suami, anak-anak dan cucu-cucunya. Saya semakin bersemangat! Kenapa? Adakah kerana ‘anak’nya? Sekali lagi TIDAK! Bukankah innamalmukminunalukhwah? Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara..


SECOND GEAR


Sebulan di UPMKB, tiba-tiba saya dapat panggilan daripada orang yang saya tunggu-tunggu. Bukan daripada mak cik Hasni, tetapi suaminya, HJ Awang. Dia pelawa saya berbuka puasa (ramadhan 2008) ke rumahnya. Ini bukanlah sekadar satu pelawaan biasa, tetapi dijemput! Banglonya terletak di kawasan Koperasi Housing (dekat dengan Kampung As-Syakirin). Pasangan itu ada 4 orang anak (2 lelaki dan 2 perempuan) dan mempunyai 8 orang cucu. Comel-comel semuanya ^^

Bermula daripada situlah ukhwah kami bertambah indah..



Sekarang sudah setahun setengah tidak berjumpa dengan mereka semua. Hanya telefon yang menjadi perantara. Terima kasih CELCOM! (promote cket). Ya ALLAH, uhibbukum fillah. Saya sayang mereka kerana ALLAH. Ini sekadar perkongsian. Berkasih sayanglah antara saudara kerana Allah, tetapi awas.. mesti tahu membezakan yang halal ataupun haram. Tentu anda faham.

Saya kongsikan lagi. Terdapat 7 golongan yang akan dilindungi oleh Allah pada Hari Kiamat kelak.. dan golongan yang kelima ialah ‘orang yang saling mencintai karena Allah, bertemu karena Allah, berpisah karena Allah’. Masyaallah. Terus bersama saya? Insyaallah. Wassalam.

2 comments:

Anonymous said...

owh..mcm nie rupenye... yela.. cikgu hot an..hahha
~anak murid~

Muhammad Hakim Bin Nasnan said...

eh, sape2? sape yang hot? bukan sha ke? :)

Post a Comment

 

BrotherMujahid.com Design by Insight © 2009